آنتی اکسیدان ها ممکن است از اختلالات شناختی در دیابت جلوگیری کنند

20نوامبر 2018 - با توجه به یک مطالعه جدید که در کنفرانس سالانه انجمن غدد درون ریز در گلاسکو ارائه گردید، مشکلات شناختی ناشی از افت قند خون مکرر در بیماران مبتلا به دیابت، می تواند با مصرف آنتی اکسیدان ها کاهش یابد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که تحریک دفاع آنتی اکسیدانی در موش باعث کاهش اختلالات شناختی ناشی از افت قند خون می شود و می تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی کمک کند.
کاهش عملکرد شناختی در دراز مدت، سبب می گردد یادگیری و حافظه برای انجام وظایف روزمره سخت تر شود و زمان یادگیری و یا انجام وظایف طولانی تر گردد. این وضعیت یک نتیجه شایع از افت قند خون مکرر در بیمارانی است که اغلب برای کنترل دیابت خود در هنگام استفاده از انسولین، با هیپوگلایسمی یا افت قند خون مواجه می شوند. مطالعات قبلی در موشها نشان داده است که افت قند خون مکرر باعث تجمع رادیکال های آزاد تخریب کننده ی سلولها در مغز می گردد. این که آیا تجمع استرس ناشی از وجود رادیکالهای آزاد مستقیما بر عملکرد شناختی تاثیر می گذارد یا خیر، و اینکه آیا سیستم های آنتی اکسیدانی خود بدن، می توانند این رادیکال های آزاد را حذف کنند و با این تغییرات مقابله کرده و سبب بهبود کیفیت زندگی این بیماران شوند، هنوز مشخص نیست.
در این مطالعه، دکترAlison McNeilly  و همکارانش در دانشگاه Dundee، از انسولین برای ایجاد افت قند خون مکرر در یک مدل موش دیابت نوع 1 استفاده کردند.در این آزمایش، به یک گروه از موش ها همچنین، آنتی اکسیدان سولفورفان (SFN) مشتق از منابع گیاهی داده شد. در بدن موش هایی که SFN دریافت کرده بودند، تولید مارکرهای آنتی اکسیدانی افزایش یافته بود، آسیب های سلولی ناشی از رادیکالهای آزاد کاهش و توانایی شناختی آنها در انجام وظایف حافظه بطور قابل توجهی بهبود یافته بود.
دکتر McNeilly اظهار داشت: کاهش قند خون نتیجه ی تقریبا اجتناب ناپذیر درمان با انسولین است. این تحقیق نشان داد که با بهبود سیستم دفاع ضد اکسیدانی خود بدن، ما می توانیم برخی از عوارض جانبی مرتبط با دیابت مانند ضعف عملکرد شناختی را معکوس کنیم.
دکتر McNeilly و همکارانش در حال حاضر قصد دارند تاثیر تقویت سیستم آنتی اکسیدانی بدن را بر جلوگیری یا به حداقل رساندن کاهش شناختی مرتبط با افت قند خون در انسان، با استفاده از دارویی با ساختار شیمیایی SFN بررسی کنند.
دکتر McNeilly گفت: غلظتی از SFNکه در اینمطالعه مورد استفاده قرار گرفت با خوردن یک رژیم غذایی سالم غنی از سبزیجات قابل دستیابی نخواهد بود. اما در آزمایشات بالینی ترکیبات متعدد بسیار قوی استفاده شده اند که ممکن است از اختلالات شناختی ناشی از رادیکال های آزاد در بیماران دیابتی جلوگیری کنند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181120211645.htm